Με το Erasmus+ για εκπαιδευτική εβδομάδα στη Γαλλία

Το σχολείο μας στα πλαίσια της συμμετοχής του σε ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+  και πιο συγκεκριμένα στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα με τίτλο «Biodiversity, a challenge for tomorrow» (Βιοποικιλότητα: Η πρόκληση του αύριο) για τα έτη 2019 – 2022, συμμετείχε στη 2η εκπαιδευτική εβδομάδα του προγράμματος. Σε αυτή συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι και των πέντε σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, από τις χώρες της Βουλγαρίας, Κροατίας, Ισπανίας και Γαλλίας.

Λόγω της πανδημίας του Covid-19 η συγκεκριμένη συνάντηση είχε πάρει αναβολή ενός έτους, ενώ ακυρώθηκαν ή αναβλήθηκαν για άλλες ημερομηνίες οι υπόλοιπες συναντήσεις του προγράμματος. Η εκπαιδευτική εβδομάδα πραγματοποιήθηκε από τις 17 έως τις 23 Οκτωβρίου 2021 και το σχολείο μας εκπροσώπησαν ο υποδιευθυντής κ. Βασίλης Ρεγκόπουλος και η δασκάλα Ειδικής Αγωγής κα. Ελισάβετ Στεφανίδου. Οργανωτές του προγράμματος αλλά και της εκπαιδευτικής εβδομάδας ήταν οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί του γαλλικού Δημοτικού Σχολείου Descartes στην πόλη Chateauroux της κεντρικής Γαλλίας.

Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων-εταίρων του προγράμματος

Η εκπαιδευτική βδομάδα είχε ως στόχο να συζητήσουμε για τις κοινές δραστηριότητες και τους στόχους του προγράμματος, να παρατηρήσουμε και να εκπαιδευτούμε στον διαφορετικό  τρόπο εκτέλεσης και πραγματοποίησης των δραστηριοτήτων, καθώς και για να αντιληφθούμε όσο το δυνατόν καλύτερα την έννοια της βιοποικιλότητας της χλωρίδας και της πανίδας και την σημαντικότητα της ανάγκης για τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων για την προστασία του πλανήτη μας και την εύρωστη διαβίωση των μελλοντικών γενεών.

Μαθητές του Γαλλικού σχολείου στο κοντινό δάσος

Την 1η μέρα οι Γάλλοι διοργανωτές μας καλωσόρισαν στο σχολείο τους και γνωρίσαμε επίσης και τους υπόλοιπους συναδέλφους εκπαιδευτικούς των άλλων χωρών. Επισκεφθήκαμε στη συνέχεια τη δομή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αυτήν του αμερικανικού γυμνασίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι διατηρούνται ολιγοθέσια σχολεία με μεγάλες αυλές, επωφελούμενες του φυσικού περιβάλλοντος, με άνετα κτίρια, ώστε οι μαθητές να έχουν επαρκή ατομικό και ομαδικό χώρο.

Έπειτα, συμμετείχαμε σε μία δράση στο Πεδίο, στο δάσος της περιοχής (L’ Indre) μαζί με τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς για να παρατηρήσουμε τόσο την χλωρίδα όσο και την πανίδα του τόπου (λίμνη, δάσος, φυτά, καρποί, έντομα). Το δάσος φαίνεται να κατέχει μία αρκετά μεγάλη έκταση και βρίσκεται πολύ κοντά στην πόλη, αλλά απαιτείται μετακίνηση με κάποιο μεταφορικό μέσο. Επιπλέον, περιέχει μία λίμνη αλλά και απολήξεις του κυρίου ποταμού L’Indre. Οι πολίτες της περιοχής φαίνεται να το επισκέπτονται καθημερινά για να απολαύσουν το φυσικό κάλλος, για αθλητικούς λόγους άσκησης, για περιπάτους και για εκπαιδευτικούς λόγους. Επίσης, φαίνεται πως σε συνεργασία με τους δημόσιους φορείς (δασονομία) συμβάλλουν στη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, του περιαστικού δάσους, ώστε να συνεχίσουν να απολαμβάνουν καλύτερες συνθήκες καθημερινής διαβίωσης.

Τη 2η μέρα έγιναν οι παρουσιάσεις των δραστηριοτήτων που είχε πραγματοποιήσει το κάθε σχολείο στη χώρα του και έπειτα παρατηρήθηκαν εντός των τάξεων η λειτουργία  των ενυδρείων, των terrarium και insectarium. Επιπλέον, ο συντονιστής εκπαίδευσης για τις εικαστικές τέχνες και την επικοινωνία των σχολείων με τα μουσεία στο τοπικό αυτό διαμέρισμα, μας παρουσίασε τη σημαντικότητα του ζώου του ταύρου μέσα στο πέρασμα του χρόνου, από την παλαιολιθική εποχή, τις τοιχογραφίες και τα ευρήματα στην Κνωσό ως κ την επιρροή στους σύγχρονους εικαστικούς καλλιτέχνες (Picasso, Warhol).

Το ίδιο απόγευμα επισκεφθήκαμε το δημαρχείο της πόλης, όπου ο αντιδήμαρχος και μέλη του διοικητικού συμβουλίου, μας υποδέχτηκαν και μας καλωσόρισαν ανταλλάσσοντας συζητήσεις για πολιτισμικά ζητήματα των χωρών.

Την 3η μέρα επισκεφθήκαμε το ζωολογικό κήπο του Beauval. Ο συγκεκριμένος είναι ο μεγαλύτερος της Γαλλίας και ένας από τους μεγαλύτερους της Ευρώπης, καθώς φιλοξενεί 3.500 είδη χερσαίων και θαλάσσιων ζώων, πτηνών και ερπετών από κάθε γωνιά της γης. Ο ζωολογικός κήπος του Beauval αν και είναι πολύ τουριστικός και έχοντας χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, στοχεύει και επιτυγχάνει τη διατήρηση της βιοποικιλότητας των ειδών, την αναπαραγωγή αυτών, όπως και την επιστροφή συγκεκριμένων ζώων στο φυσικό τους περιβάλλον. Οι εξειδικευμένοι επιστήμονες και εργαζόμενοι παρατηρούν τη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις των ζώων μέσα σε αυτό το δομημένο περιβάλλον, επαναπροσδιορίζουν και μεταλλάσσουν τις δράσεις τους ώστε τα ζώα να είναι ικανοποιημένα, ομαλά προσαρμοσμένα, να οδηγούνται στην επιτυχή αναπαραγωγή και τελικά τα νέα μέλη να επανενταχθούν  στον πραγματικό τόπο καταγωγής του αντίστοιχου φυσικού περιβάλλοντος.

Την 4η μέρα συμμετείχαμε στην εκδήλωση των 50 χρονών από την ίδρυση του δημοτικού σχολείου που μας φιλοξενούσε. Παρατηρήσαμε παλιές φωτογραφίες, γνωρίσαμε κάποιους από τους τότε εκπαιδευτικούς, παρακολουθήσαμε μία εκτενή παρουσίαση με αποκόμματα από βίντεο και φωτογραφίες από την ίδρυση του σχολείου έως σήμερα. Έτσι, έγινε καταφανής η διαφορετική κουλτούρα των Γάλλων σε σχέση με το φυσικό περιβάλλον και την επαφή τους με αυτό. Με άλλα λόγια, φαίνεται πως εύκολα εξορμούν στη φύση, οργανώνουν εκδρομές μαζί με τους μαθητές σε δάση, λίμνες, ανοιχτούς φυσικούς χώρους, με διάθεση για παιχνίδι, ανακάλυψη, ευχαρίστηση και ευγνωμοσύνη για το φυσικό δώρο που τους δίνεται. Έτσι, μέσα από αυτά τα βιώματα οι πολίτες εκπαιδευτικοί αλλά και οι μελλοντικοί πολίτες μαθητές, συμβίωναν και συμβιώνουν με σεβασμό και ισορροπία με το φυσικό περιβάλλον έχοντας ως συνεχή στόχο τη διατήρηση αυτού. Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε ομιλίες από το διευθυντή του σχολείου, τον τοπικό επιθεωρητή εκπαίδευσης και τον αντιδήμαρχο της πόλης. Τέλος, τοποθετήθηκε μία γυάλινη χρονοκάψουλα μέσα σε σκαμμένο έδαφος στο χώρο του σχολείου. Η χρονοκάψουλα αυτή περιείχε γράμματα, αντικείμενα, φωτογραφίες τόσο από εκπαιδευτικούς, όσο και από μαθητές και του Γαλλικού σχολείου, αλλά και των σχολείων – εταίρων του προγράμματος Erasmus+. Έπειτα, και με μεγάλη προσοχή ρίξαμε χώμα και κρύψαμε για τα επόμενα 50 χρόνια την χρονοκάψουλα αυτήν.

Η χρονοκάψουλα στην οποία τοποθετήσαμε το γράμμα που έγραψαν οι μαθητές μας, απευθυνόμενοι στους μαθητές που θα το ανοίξουν 50 χρόνια μετά.

Επιπλέον γνωρίσαμε και τον δημιουργό του γλυπτού το οποίο χαρακτηρίζει το σχολείο, καθώς υπενθυμίζει στους μελλοντικούς πολίτες, τα παιδιά, την αλυσίδα της ζωής,  τη συνεχή σχέση και εξάρτησης των ειδών μεταξύ τους, εντός του φυσικού περιβάλλοντος.

Το γλυπτό που συμβολίζει την αλυσίδα της ζωής

Την τελευταία ημέρα, μετακινήθηκαμε στην περιοχή Azay le Ferron στη Βρέννη. Αρχικά, επισκεφθήκαμε το τοπικό Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο δημοτικό διαμέρισμα του Indre. Ένα περιβαλλοντικό κέντρο που πριν από τον κορονοϊό φιλοξενούσε περίπου στα 80 άτομα στους χώρους του, έκανε δράσεις στο Πεδίο, στις δασικές, παραλίμνιες και παραποτάμιες περιοχές της Βρέννης, τόσο για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς, όσο και για τους επισκέπτες της περιοχής. Ο τόπος αυτός είναι πολύ φιλόξενος για τους λάτρεις της φύσης επιτρέπει το κάμπινγκ είτε με αυτοκινούμενα σε ειδικούς χώρους του χωριού είτε με σκηνές μέσα στο δάσος. Το περιβαλλοντικό κέντρο στηρίζεται, αναπτύσσεται και δρα έχοντας ως μέλη πολίτες της τοπικής κοινωνίας, εθελοντές στην πλειοψηφία τους, με στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών, το σεβασμό και το θαυμασμό της φύσης, την πράσινη συνεργασία και ανάπτυξη, μέσω της κοινωνικής αλληλεγγύης και συνεργασίας, καθώς και το άνοιγμα του οργανισμού και την συμπερίληψη του κάθε πολίτη και μελλοντικού παγκόσμιου πολίτη. Συνεργάζεται με φορείς, της Γαλλίας, της Ευρώπης όπως και παγκόσμιους. Συντάσσεται και δρα σύμφωνα με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης της UNESCO 2015 για τη δημιουργία ενεργών πολιτών, τη διατήρηση των οικοσυστημάτων του πλανήτη και της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας. Συμμετέχει σε προγράμματα οικολογικών σχολείων με στόχο την μείωση και την εξάλειψη των απορριμμάτων από την κατανάλωση προϊόντων.

Έπειτα, επισκεφτήκαμε έναν τοπικό Πύργο της περιοχής château d’ Azay le Ferron, όπου ζούσαν, πλούσιοι ευγενείς της Γαλλίας οι οποίοι σχετίζονταν με τους τότε βασιλείς. Εκεί έγιναν αντιληπτές οι επιπτώσεις των αποικιοκρατικών επιχειρήσεων της χώρας σε σχέση με την εξάλειψη των ειδών της πανίδας, της ακατάσχετης εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων, της κοινωνικής ανισότητας ανάμεσα στον υπέρογκο πλούτο των μερικών, την πείνα και τη φτώχεια του λαού καθώς και του δουλεμπορίου και τη χρήση ανθρώπων ως σκλάβους.

Τέλος, μεταβήκαμε στο μεγαλειώδες ερευνητικό ζωολογικό πάρκο Haute Touche. Μας καλωσόρισε ο υπεύθυνος προϊστάμενος και  περιβαλλοντικός ηθολόγος. Το ερευνητικό αυτό πάρκο κατέχει τεράστιες εκτάσεις μέσα στο φυσικό περιβάλλον και χρειάζεται κάποιο μικρό μεταφορικό μέσο (ποδήλατο, βαν του γκολφ) ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να τον εξερευνήσει. Οι επισκέπτες είναι λιγότεροι και έχουν σαφείς στόχους και δράσεις, έτσι οι επιστήμονες μπορούν να παρατηρούν καλύτερα τα ζώα και τις συνήθειες τους. Οποιεσδήποτε παρεμβάσεις έχουν γίνει είναι ιδιαίτερα ενταγμένες στο φυσικό περιβάλλον και διευκολύνουν την καθημερινότητα των ζώων. Στόχος είναι και πάλι η διατήρηση των ειδών, η όσο το δυνατόν καλύτερη διαβίωση τους σε μερικώς ελεγχόμενα φυσικά περιβάλλοντα, η αναπαραγωγή, καθώς και η επανένταξη τους στο ανάλογο φυσικό περιβάλλον καταγωγής. Στο πάρκο αυτό μπορούν να συμμετάσχουν και οι πολίτες εθελοντικά και να συμπράξουν στην επίτευξη των βιώσιμων στόχων για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας.

Μέσα από αυτόν τον μαγικό τόπο της φύσης, το ταξίδι μας τελείωσε και το ίδιο απόγευμα πήραμε το δρόμο της επιστροφής έχοντας αποκτήσει ιδιαίτερα βιώματα για το σεβασμό και τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος σε σχέση με τη βιοποικιλότητα που το συνιστά και με στόχο την ανάδειξή του για την ανάπτυξη των μελλοντικών και ενεργών πολιτών, για την καλύτερη διαβίωση των μελλοντικών γενεών. Ευχαριστούμε τους οικοδεσπότες Γάλλους συναδέλφους για την ζεστή και άψογη φιλοξενία.